Finansakademin

artiklar

How to win friends and influence people - en bok för alla

February 2, 2020 Blogg, Åke

How to win friends and influence people av Dale Carnegie är en klassisk bestseller, och det är lätt att förstå varför. Boken är tämligen lättläst och ger bra och sunda tips på hur du smidigt ska hantera människor om det är något du vill sälja, på jobbet eller i relationer.

Boken har en inledning och bakgrund som visserligen är lång, men utförlig. Efter inledningen kommer man inte ställa sig frågan “varför läser jag denna bok?”.

Under läsningen ges mängder med exempel på situationer och hur man kan ändra utfallet genom några enkla knep. Några av bokens knep/kärnbudskap är:

  • Kritik når inte fram. Om man vill att någon ska göra något annorlunda ska man ge ärlig beundran för de arbete de gjort bra och för att de ska bli ännu bättre kan du föreslå vad de kan göra annorlunda. Du har nu fått fram dina tankar utan att kränka deras stolthet.
  • “Bait the hook to suit the fish” – Fokusera på vad andra vill och inte vad du själv vill. Ett exempel var en kund i en bank som ville öppna ett bankkonto. Kunden vägrade lämna ut uppgifter om sig själv. Bankiren sa att om du inte ger oss uppgifterna så kommer vi inte kunna öppna ett konto åt dig. Ett smidigare sätt var att säga, för att det ska bli mindre krångel för dina nära och kära om du exempelvis skulle dö behöver vi dina uppgifter. Kunden insåg att det låg i hans egna intresse att ge banken sina uppgifter vilket löste situationen.
  • Genom att erkänna dina misstag kan du också få andra att erkänna sina.
  • Ifall du vill att någon ska säga ja till något, ställ först andra frågor som du vet att du kommer få svaret “ja” på. Anledningen till detta är att ju fler ja man givit desto mer benägen är man att ge ytterligare ett. Det man ska undvika är att få “nej” innan man ställer sin fråga, genom att säga nej blir hjärnan mer reserverad och sannolikheten för ett till nej ökar.

 

Boken kan vara något förenklad. Självklart kommer inte alla exempel bli som i boken, många kan till och med ta illa upp om man inte är försiktig. Exempelvis att ge en komplimang för någons arbete eller utseende kan uppfattas som sarkasm om man inte verkligen menar det. Dock är det inget som gör boken mindre läsvärd.

How to win friends and influence people får en stark rekommendation.

Postat av: ÅKE RIBBING